مولا

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

علی نفس رسول

23 مرداد 1399 توسط زهرا كارگر

روز مباهله

 

 

وز بیست و چهارم ذی الحجه روزی است كه رسول خدا صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَاله با نصارای نجران مُباهَلَه كرد و پیش از آنكه خواست مُباهله كند عبا بر دُوش مبارك گرفت و حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حَسَن و حسین عَلیهمُ السلام را داخل در زیر عبا نمود و گفت پروردگارا هر پیغمبری را اهل بیتی بوده است كه مخصوص ترین خلق بوده اند به او خداوندا اینها اهل بیت منند پس از ایشان برطرف كن شك و گناه را و پاك كن ایشان را پاك كردنی پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شان ایشان آورد پس حضرت رسول صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله آن چهار بزرگوار را بیرون برد از برای مباهله چون نگاه نصاری بر ایشان افتاد و حقّیّت آن حضرت و آثار نزول عذاب مشاهده كردند جُرئت مُباهله ننمودند واستدعای مصالحه و قبول جزیه نمودند و در این روز نیز حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام در حال ركوع انگشتری خود را به سائل داد و آیه اِنَّما وَلِیُّكُمُ اللّهُ در شانش نازل شد.

 

 

 

 

 

اعمال روز مباهله

 

در كل این روز روز شریفی است و در آن چند عمل وارد است:

اول: غسل، که نشان پالایش ظاهر از هر آلودگی و آمادگی برای آرایش جان و صفای باطن است؛

دوم: روزه، که سبب شادابی درون است؛

سوّم: خواندن دو ركعت نماز، كه در وقت و كيفيت و ثواب مانند نماز روز عيد غدير است، و اينكه «آية الكرسى» در نماز مباهله بايد تا«هم فيها خالدون» خوانده شود.

هم چنین در این روز خواندن زیارت امیرالمؤمنین(ع) به ویژه زیارت جامعه روایت شده است. احسان به فقرا و محرومان به تأسّی از مولی الموحدین علی (ع) که در رکوع نمازش به نیازمند احسان فرمود، سفارش شده است.

چهارم: خواندن دعاى مباهله مى باشد، كه شبيه به دعاى سحر ماه رمضان است، و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس نقل كرده اند، ولى بين روايات آن دو بزرگوار اختلاف زيادى است، و من روايت شيخ طوسى را در كتاب «مصباح» برگزيده ام كه فرموده است: دعاى روز مباهله همراه با فضيلت آن، از حضرت صادق عليه السّلام روايت شده، و آن دعا اين است:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِيٌّ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِبَهَائِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ جَلالِكَ بِأَجَلِّهِ وَ كُلُّ جَلالِكَ جَلِيلٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِجَلالِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ جَمَالِكَ بِأَجْمَلِهِ وَ كُلُّ جَمَالِكَ جَمِيلٌ؛

خدايا از تو درخواست مى كنم از زيبايى ات به حق برترين مرتبه زيبايى ات، و همه مراتب آن زيباست، خدايا از تو درخواست میكنم به همه مراتب زيبايیات.خدايا از تو درخواست مى كنم از بزرگى ات به حق برترين مرتبه بزرگى ات، و همه مراتب بزرگى ات بزرگ است، خدايا از تو درخواست میكنم به همه مراتب عظمتت.خدايا از تو درخواست میكنم از جمالت، به حق برترين مرتبه جمالت، و همه مراتب جمال تو جميل است، خدايا از تو درخواست میكنم به همه مراتب جمالت.

پنجم: دعايى كه شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس پس از دو ركعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار، روايت كرده اند بخواند، اول آن دعا «الحمد للّه ربّ العالمين» است.

در اين روز دادن صدقه به تهيدستان به خاطر پيروى از مولاى همه مردان و زنان با ايمان، و زيارت آن حضرت، شايسته است، و مناسب تر زيارت جامعه است.

روز بيست و پنجم: روز بس شريفى است، و روزى است كه سوره «هل اتى» در حق اهل بيت (ع) نازل شد براى اينكه سه روز روزه گرفتند و افطارى خود را به مسكين و يتيم و اسير دادند و خود با آب افطار نمودند! و سزاوار است شيعيان اهل بيت (ع) در اين ايام به ويژه در شب بيست و پنجم در دادن صدقه به مساكين و ايتام، سعى در اطعام ايشان، و روزه داشتن اين روز پيروى از مولای خود كنند.

از آنجا كه بعضى از علما اين روز را روز مباهله می دانند، مناسب است زيارت جامعه و دعاى مباهله را نيز در اين روز نیز بخوانند.

 

 

 

 

 

 نظر دهید »

خاص ترین چپ دست دنیا

23 مرداد 1399 توسط زهرا كارگر

 

 

 

دست راستت را گرفتند….وتو شدی خاصترین چپ دست دنیا…اصلا تو  در همه چیز خاص ترینی…روحی فداک

 

 نظر دهید »

صاحب

19 خرداد 1399 توسط زهرا كارگر

طبیب عشق مسیحا دم است مشفق ،  لیک
چو  درد   در   تو   نبیند  که   را   دوا   بکند 

 

 نظر دهید »

تربیت فرزند

08 خرداد 1399 توسط زهرا كارگر

?هیجانات فرزندمان را بپذیریم و با نادیده گرفتن، طرد و یا منحرف کردن هیجاناتش باعث شکل گیری عقده و یا انفجار هیجانی در او نشویم.

❤️پس اگر فرزندمان ناراحت است، به او بی توجهی نکرده و سعی نکنیم ناراحتی او را بی‌جا جلوه داده و یا موضوع بحث را عوض کنیم.

 نظر دهید »

مجلس مقتدر

08 خرداد 1399 توسط زهرا كارگر

ان شالله  با آمدن مجلس در راس امور ، در آینده کشوری با مدیریت جهادی داشته باشیم.

 نظر دهید »

القدس لنا

29 اردیبهشت 1399 توسط زهرا كارگر

 

 

 

 

✍دور نیست آن روزی که آهنگران بخواند قاسم نبودی ببینی
قدس آزاد گشته
خون یارانت
پر ثمر گشته

 

 

 نظر دهید »

تربیت فرزند

29 اردیبهشت 1399 توسط زهرا كارگر

چطور فرزند خوبی تربیت کنیم؟

? يک خطوط قرمزي هست در سازه شخصيتي، اينها بايد مراعات بشود. حسين حسين گفتن درست. مکه رفتن درست. اما چه جوري؟
? پول بايد حلال و طيب باشد، طاهر باشد. از روي مراقبه کسب شده باشد. همينطوري يک معامله فاسد و باطل انجام دادن، عوارضش بعد مي‌آيد.
? مي‌ پرسد چه کار کنم بچه‌هايم فلان و فلان بشوند؟ رزقشان را مواظب باش. چه چيزي به خانه مي‌بري؟
? مي‌خواهيم بچه‌دار شويم، چه دعايي شب زفاف بخوانيم تا بچه‌مان خوب شود؟ همين! دعا سر جايش محفوظ؛ اما از کجا و چگونه تأمين کردي؟ چگونه غذا آوردي به خانه؟ چگونه هزينه کردي؟ چگونه معامله و مديريت کردي؟ اينها مؤثر است.
? خوب شدن يک فرزند به امور مختلفي مربوط است. به اينکه فقط يک تسبيحي به دست بگيريم که مي‌خواهيم بچه‌دار بشويم در عرض پنج دقيقه يک دعا خواندن! فقط اينها نيست. تمامش اين نيست.
حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری

 

#تربیت_فرزند
#لفمه_حلال

 نظر دهید »

کرونا مامور الهی

29 اردیبهشت 1399 توسط زهرا كارگر

مأمورهای خدا

‍ ✅ تا بحال به مأمور های خداوند بر روی زمین دقت کرده اید ؟


?عنکبوت،?
پیامبر را در غارحرا از شر دشمنان حفظ می‏ کند .
«الّا تنصروه فقد نصره اللّه»

?کلاغ
معلّم بشر می‏ شود و به قابیل یاد میده که چطور بدن برادرش رو دفن کنه
«فبعثه اللّه غرابا»

?هدهد ?
مأمور رساندن نامه سلیمان به بلقیس می‏شود
«اذهب بکتابی هذا»

? پرنده های ابابیل، ?
که مأمور سرکوبی فیل سواران و محافظت از کعبه می‏شوند .
«و ارسل علیهم طیرا ابابیل»

? اژده ها?
وسیله‏ ی حقّانیّت و اثبات ادعای موسی علیه السلام می‏شود .
«هی ثعبان مبین»

?نهنگ?
که مأمور میشه یونس رو تنبیه کند .
«فالتقمه الحوت»

?موریانه ?
که وسیله ‏ی کشف مرگ حضرت سلیمان می‏ شود .
«تأکل منساته»


? سگ? اصحاب کهف
که مأمور نگهبانی از آنها در غار می‏ شود .
«و کلبهم باسط ذراعیه بالوصید»

?چهار پرنده ?
که سبب اطمینان ابراهیم به قدرت خدا برای زنده کردن مردگان می‏ شود. «فخذ اربعة من الطیر»

? الاغ?
که سبب یقین عُزیر به معاد و زنده شدن مردگان می‏ شود .
«و انظر الی حمارک»

✍ خداوند بر نمرود پادشاه ظالم و ستمگر زمان حضرت ابراهیم علیه السلام پشه اى? را مسلط کرد و روى لب نمرود نشست و اورا گزید
نمرود خواست با دست پشه را دور کندکه پشه به بینى نمرود رفت و از آنجا به مغزش رسید و چهل شب او را عذاب و آزار داد تا هلاک شد .

نمرود با اونهمه قدرت
با پشه ای از بین رفت??

✍ کسی چه میدونه
شاید ویروس کرونا ?هم یکی از ماموران خداست .

????
ویروس به این کوچکی رو خدا بر جهان مسلط کرده
طوری که قدرت های بزرگ دنیا از نابود کردنش عاجز شده اند .

✅ شاید به خودشون بیان و دست از سرکشی در برابر خدا بردارن .

? الله اکبر ?
خدا بزرگتر از آن است که توصیف شود .

???
و این روز ها بزرگی خدا رو بیشتر از قبل متوجه میشیم وپناه میبریم به ذات پاکش !

 نظر دهید »

علت نامگذاری شب قدر

24 اردیبهشت 1399 توسط زهرا كارگر

نامگذاري شب قدر

در اينکه چرا اين شب را شب قدر ناميده اند مفسران قرآن کريم با کمک از خود قرآن و استمداد از احاديث معصومين مطالب و دلايل زيادي آورده اند که مهمترين آنها بدين شرح است:

1- شب قدر يعني شب بزرگ و با عظمت و چون اين شب، شب شريفي است به آن شب قدر مي گويند؛ يعني شبي که صاحب قدر و منزلت و شرافت است. از لحاظ لغوي نيز، در قرآن کريم « قدر» به معناي منزلت و بزرگي خداوند عالم آمده است و مي خوانيم: «ما قدروا لله حقّ قدره»[5]. يعني آنان عظمت خداوند را نشناختند. همچنين، رمز  بزرگي و عظمت شب قدر در خود سوره قدر، نيز  بيان گرديده و مي فرمايد: «شب قدر، از هزار ماه بهتر است.»

2- چون در اين شب، فرشتگان بسياري به زمين مي آيند زمين تنگ مي گردد، لذا آن را شب قدر ناميدند، زيرا« قدر» به معناي «ضيق و تنگي» نيز مي باشد.

3- يکي ديگر از معاني «قدر»، «تقدير و سرنوشت» است و در اين شب، امور بندگان تا سال آينده مقدّر مي گردد. تفسير برهان از امام باقر (ع) روايت مي کند که: «در شب قدر، هر امري از امور بندگان تا شب قدر سال آينده معين مي گردد، از خير و شر، طاعت و معصيت، ولادت و مرگ و روزي موجودات و هرآنچه در آن سال مقدّر گشته حتمي است و خداوند را در آن مشيت است».

4- علت ديگر اين نامگذاري اين است که قرآن با قدر و منزلت بر پيامبر والا قدر و براي امت با قدر و ارزش، به واسطه ملکي صاحب قدر نازل گرديده است.

5- گاه نيز گفته اند: شبي است که مقدر گرديده تا قرآن در آن نازل شود.

6- يا از آن رو که هرکس اين شب را زنده بدارد و احياء نگهدارد صاحب قدر و منزلت مي گردد، به ليله القدر معروف شده است.

 نظر دهید »

اعمال مشترک لیالی قدر

22 اردیبهشت 1399 توسط زهرا كارگر

 

 

اعمال شب‌های قدر

 

 

 

 

 

 شب نوزدهم ماه رمضان، اوّل شب‌های قدر است، شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه.

در آن شب تقدیر امور سال می‌شود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل می‌شوند و به خدمت امام زمان(ع) مشرف می‌شوند و آن‌چه برای هرکس مقدّر شده است بر امام زمان(ع) عرضه می‌کنند.

اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است؛ یکی آن‌که در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آن‌که مخصوص است به هر شبی.

پس اعمال مشترک شب‌های قدر(19، 21، 23) به این شرح است:

اوّل
غسل؛ علاّمه مجلسی فرموده که غسل این شب‌ها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را با غسل بخواند.

دوّم
دو رکعت نماز؛ در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ 70 مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید.

در روایت نبوی(ص) است که از جای خود برنخیزد تا حقّ تعالی او را و پدر و مادرش را بیامرزد.

سوّم
باز کردن قرآن در مقابل خود و گفتن این جملات؛

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ
خدایا از تو خواهم به حق کتاب فرستاده شده‌ات

وَ ما فیهِ وَ فیهِ اسْمُکَ الاْکْبَرُ وَاَسْماَّؤُکَ الْحُسْنی
و آن‌چه در آن است که در آن است نام بزرگت و نام‌های نیکویت

وَما یُخافُ وَ یُرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقاَّئِکَ مِنَ النّارِ
و آن‌چه بدان‌ها ترس و امید شود که قرارم دهی از زمره آزاد شدگانت از دوزخ

“پس هر حاجت که دارد بخواهد”

چهارم

قرآن کریم را بر سر گذارده و می‌گوید؛

اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ
خدایا به حق این قرآن

وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ
و بحق آنکس که او را بدان فرستادی

وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ
و بحق هر مؤمنی که در این قرآن مدحش کرده‌ای

وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ
و بحقی که تو بر ایشان داری زیرا کسی نیست که حق تو را بهتر از خودت بشناسد

 

اعمال مشترک شب‌های قدر

 
پس 10 مرتبه بگوید؛ «بِکَ یا اَللّهُ» بحق خودت ای خدا

و 10 مرتبه«بِمُحَمَّدٍ» بحق محمدصلی الله علیه و آله

و10 مرتبه «بِعَلی» بحق علی علیه السلام

و 10 مرتبه «بِفاطِمَةَ» بحق فاطمه سلام الله علیها

و 10 مرتبه «بِالْحَسَنِ» بحق حسن علیه السلام

و 10 مرتبه «بِالْحُسَیْنِ» بحق حسین علیه السلام

و 10 مرتبه «بِعَلِیّ بْنِ الْحُسَیْنِ» بحق علی بن الحسین علیه السلام

و 10 مرتبه «بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی» بحق محمد بن علی علیه السلام

و 10 مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» بحق جعفر بن محمد علیه السلام

و 10 مرتبه «بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ» بحق موسی بن جعفرعلیه السلام

و 10 مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسی» بحق علی بن موسی علیه السلام

و 10 مرتبه «بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِی» بحق محمد بن علی علیه السلام

و 10 مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ» بحق علی بن محمدعلیه السلام

و 10 مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی» بحق حسن بن علی علیه السلام

و 10 مرتبه «بِالْحُجَّةِ» به حق حضرت حجت علیه السلام

“پس هر حاجت که داری طلب کن”

پنجم
زیارت امام حسین علیه السلام؛ در خبر است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند از بُطنان عرش که حقّ تعالی آمرزیده هر که را که به زیارت قبر حُسین علیه السلام آمده است.

ششم
بر پا داشتن احیا؛ همانا روایت شده هرکه احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد.

هفتم
100 رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد و افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد 10 مرتبه توحید بخواند.

هشتم
بخواند: اَللّهُمَّ اِنّی اَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً داخِراً لا اَمْلِکُ لِنَفْسی نَفْعاً وَلا ضَرّاً
خدایا من شام کردم در حالی که بنده خواری هستم که مالک سود و زیانی برای خویشتن نیستم

وَلا اَصْرِفُ عَنْها سُوَّءاً اَشْهَدُ بِذلِکَ عَلی نَفْسی
و نتوانم از خویشتن پیش آمد ناگواری را بازگردانم و این مطلبی است که من آن را بر خویش گواهی دهم

وَاَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتی وَقِلَّةِ حیلَتی فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
و به ناتوانی خود و بیچارگیم در برابرت اعتراف دارم، پس درود فرست بر محمد و آل محمد

وَاَنْجِزْ لی ما وَعَدْتَنی وَ جَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فی هذِهِ اللَّیْلَةِ
و وفا کن برایم بدانچه بر من و همه مؤمنین و مؤمنات وعده فرمودی از آمرزش در این شب

وَاَتْمِمْ عَلَیَّ ما اتَیْتَنی فَاِنّی عَبْدُکَ الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ الضَّعیفُ الْفَقیرُ الْمَهینُ
و تمام کن بر من آنچه را به من دادی زیرا که من بنده بینوای مستمند ناتوان تهیدست خوار توام

اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنی ناسِیاً لِذِکْرِکَ فیما اَوْلَیْتَنی
خدایا قرار مده مرا فراموشکار از یاد خویش در آنچه به من انعام فرمودی

وَلا غافِلاً لاِِحْسانِکَ فیما اَعْطَیْتَنی وَلا ایِساً مِنْ اِجابَتِکَ وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّی
و نه غافل از احسانت در آنچه به من عطا کردی و قرارم مده ناامید از اجابت خویش و اگرچه دیرزمانی طول کشد

فی سَرّاَّءَ اَوْ ضَرّاَّءَ اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخاَّءٍ اَوْ عافِیَةٍ اَوْ بَلاَّءٍ اَوْ بُؤْسٍ اَوْ نَعْماَّءَ
چه در خوشی و چه در سختی در دشواری یا در آسایش در تندرستی یا گرفتاری در تنگدستی یا در نعمت

اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاَّءِ
براستی تو شنوای دعایی

و این دعا را کفعمی از امام زین العابدین علیه السلام روایت کرده که در این شب‌ها می‌خوانده در حال قیام و قعود و رکوع و سجود.

مرحوم علامه مجلسی (ره) فرموده‌اند “بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خود و هم برای پدر و مادر خویشان و دیگر مومنان؛ چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر حضرت محمد (ص) و خاندانشان تا آنجا که مقدور است، انجام دهند و در بعضی از روایات نیز تاکید شده است که «دعای جوشن کبیر» را در این سه شب بخوانند.

در روایتی آمده است که شخصی خدمت رسول خدا (ص) رسیده و عرض کرد: اگر شب قدر را درک کردم، ‌چه چیزی را از خداوند طلب کنم؟ که ایشان فرمودند: “عافیت و سلامتی را از خداوند بخواه". 

 

اعمال شب نوزدهم ماه رمضان

 
اعمال مخصوص شب نوزدهم

اوّل؛ 100 مرتبه «اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ»

دوّم؛ 100 مرتبه «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ»

سوّم؛ بخواند دعاء یا ذَاالَّذی کانَ… که متن آن به این شرح است:

یا ذَاالَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَیْءٍ
ای که بوده ای پیش از هر چیز و آفرید هر چیز را و

ثُمَّ یَبْقی وَیَفْنی کُلُّشَیْءٍ یا ذَا الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ
سپس تنها او باقی ماند و هر چه هست فانی شود

وَیا ذَاالَّذی لَیْسَ فِی السَّماواتِ الْعُلی وَلا فِی الاْرَضینَ السُفْلی
ای که نیست مانندش چیزی، ای که معبودی جز او در آسمان‌های بالا و نه در زمین‌های پائین

وَلا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ
و نه فوق آنها و نه زیر آنها و نه در مابین آنها نیست

لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ
خاص تو است ستایش آن ستایشی که توانائی ندارد بر شماره‌اش کسی جز تو

فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوةً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ
درود فرست بر محمد و آل محمد درودی که توانائی نداشته باشد بر شماره‌اش کسی جز تو

چهارم
بخواند: اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ
خدایا قرار ده در آنچه حکم کرده و مقدر فرموده‌ای از سرنوشت حتمی

وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الحَکیمِ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ
و در آنچه جدا کنی از فرمان حکیمانه‌ات در شب قدر و

وَفِی الْقَضاَّءِ الَّذی لا یُرَدُّ وَلا یُبَدَّلُ
در آن قضا و قدری که برگشت و تغییر و تبدیلی ندارد

اَنْ تَکْتُبَنی مِنْ حُجّاجِ بَیْتِکَ الْحَرامِ
که نام مرا در زمره حاجیان خانه محترمت (کعبه) بنویسی

الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئاتُهُمْ
آنان که حج‌شان مقبول و سعی‌شان مورد تقدیر و گناهانشان آمرزیده و کردار بدشان بخشوده شده است

وَاجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْری وَتُوَسِّعَ عَلَیَّ فی رِزْقی
و قرار ده در آنچه مقدر فرموده‌ای که عمر مرا طولانی کرده و روزیم را وسیع گردانی

وَتَفْعَلَ بی کَذا وَکَذا

منبع: isna.ir
 

 نظر دهید »

مدیریت خشم کودکان

21 اردیبهشت 1399 توسط زهرا كارگر

???راههای مدیریت ???
???خشم و پرخاش کودک ??

?خشم یک هیجان است، که در مواجهه با ناکامی اتفاق می‌افتد. پرخاشگری برون‌ریزی هیجان خشم با قصد آسیب زدن به خود، دیگران یا اشیاء است.

???نکات و راهکارهای مبارزه با خشم و پرخاش کودک???

1️⃣ درک کودک و همدلی با او

?در مواجهه با خشم کودک باید او را درک کرده و با او همدلی شود بدین گونه که احساس كودک را نفی نكنيد و بدانید که خشم او منشأی دارد.

? با حالت عصبانيت ?و فرياد به كودک نگویید که چرا این کار را کرده‌ای بلکه دليل كارش را بپرسید و تا پايان به حرفش گوش کنید.

2️⃣ یادآوری ارزشمندی کودک در نزد ما

پس از اعمال شیوه‌های درستِ برخورد با عصبانیت کودک، به او یادآوری کنید که با تمام اشتباهاتش هنوز نزد شما ارزشمند ? است. این نوع رفتار و مواجهه شما با کودکتان، شاکله اعتماد به نفس و عزت نفس و احساس ارزشمندی او را سامان میدهد.

3️⃣ شناخت ریشه خشم و پرخاش نه برخورد خصمانه با آن

?باید توجه داشت که پرخاشگری کودکان با پرخاشگری بزرگ‌سالان متفاوت است. نوعاً پرخاشگری کودکان ابزاری است، یعنی به قصد رسیدن به خواسته‌هایشان می‌باشد، اما پرخاشگری بزرگ‌سالان خصمانه و کینه‌توزانه است.

?پس به جای برخورد خصمانه و پاسخ پرخاش با پرخاش، باید به دنبال شناخت نیازی که کودک را به خشم و پرخاش کشانده، رفت. باید ریشه خشم و پرخاش کودک را شناسایی کرد و با کمک مشاور به حل آن پرداخت.

4️⃣ جلوگیری از استفاده بیش از اندازه از رسانه

?استفاده‌ی بیش از اندازه از رسانه‌ها، بازی‌های کامپیوتری و تلویزیون، موجب ازدیاد خشم و پرخاشگری در بچه‌ها می‌شود.

? صفحات نورانی مثل تلویزیون ، موبایل، مانیتور کامپیوتر و… به بخش جلویی مغز بچه‌ها آسیب می‌رساند! در اینصورت برنامه‌ریزی بچه‌ها خراب می‌شود و رفتارشان را هم نمی‌توانند کنترل کنند، زود عصبانی می‌شوند و سرشان را به زمین می‌زنند، موهایشان را می‌کشند و…

?پس به این موضوع هم دقت کنیم که میزان تلویزیون دیدن را به مرز ۲ ساعت در شبانه‌روز برسانیم.

5️⃣ حفظ امنیت خانه

?اگرفرزند شما احساس کند درخانه ای زندگی میکند که امن نیست، پرخاشگری نشان میدهد. امن نبودن محل زندگی زمانی ایجاد میشود که یا والدین مدام باهم درحالت مشاجره ?هستند، و یا فرزندانشان را مورد خشم قرار میدهند.

6️⃣پریدن روی سطوح نرم و تشک

?پریدن روی سطوح نرم و تشک از دسته بازی هایی هستند که غریزه ی پرخاشگری و خشم را کاهش می‌دهند و همچنین شجاعت کودکان را تقویت میکنند.

ادامه دارد …

——————————
#خشم_کودک
#پرخاشگری_کودک
#فرزندپروری
☘️☘️☘️☘️☘️☘️

 نظر دهید »

روز پرستار

03 بهمن 1396 توسط زهرا كارگر


سلام بر بانوی پرستار دمشق.

تولدت مبارک ای یگانه پرستار عالم.

ای که نه تنها پرستار بچه های گردان حسینیون کربلا بودی بلکه سالها بعد شدی پرستار بچه های تیپ فاطمیون و تیپ حیدریون.

 نظر دهید »

غدیر

16 شهریور 1396 توسط زهرا كارگر


رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) در روز غدیر با ایراد خطبه ای مفصّل و پر محتوا، پس از بجا آوردن حمد و ثنای الهی و اظهار عبودیّت و بندگی، و همچنین اطاعت از امر پروردگار در خصوص ابلاغ آیه:

 

«یَآ أیُّهَا
الرَّسُولُ بَلِّغ مَآ
اُنزِلَ إلَیکَ مِن رَبِّکَ وَ
إن لَم تَفعَل فَمَا بَلَّغتَ رِسَالَتَهُ
وَاللَّهُ یَعـصِـمُکَ مِنَ النَّـاسِ» (۵)
ای پیامبر! ابلاغ آنچه را که از طرف
پروردگارت بر تو نازل شده و اگر
انجام ندهی رسالت او را
نرسانده ای و خداوند
تورا از مردم حفظ
می نماید.

 

 

امیرالمؤمنین(علیه السلام) را به خلافت و وصایت بعد از خود معرّفی می نماید که این خطبه نشانگر صراط مستقیم به مسلمانان است. و در قسمتی از این خطبه در حالی که مولا امیرالمؤمنین(علیه السلام) بالای دست مبارکشان بود فرمودند:

 

«أللَّهُمَّ والِ مَن والاَهُ وَ عَادِ مَن
عَاداهُ وَالعَن مَن انکَرَهُ
وَاغضِب عَلَی
مَن حَجَدَ
حَقَّهُ»
خدایا!
دوست بدار
دوستدار علی(علیه
السلام) را و دشمن بدار دشمن
او را و لعنت نما هر کس او را انکار کند
و غضب نما بر هر کس که حق او را انکار نماید.

 

***********************

به خدا قسم ؛ سورۀ والعَصر دربارۀ علی(علیه السلام) نازل شده است.

بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ


وَالعَصرِ إنَّ الإنسَانَ لَفي خُسرٍ …

قسم به عصر، که انسان در زیان است.


(مگر علی “علیه السلام” که ایمان آورد و به حق و صبر راضی شد.)


 

مَثَل مؤمنین در پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در روز غدیر خم ؛ مَثَل ملائکه است در سجودشان بر آدم، و مَثَل کسی که خودداری از قبول ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در روز غدیر نمود، مَثَل ابلیس است.

 


و در این روز این آیه شریفه نازل گردید:

 

«ألیَوم أکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ أتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتي»
امروز به انجام رسانیدم برای شما دین شما را و تمام کردم بر شما نعمتم را.

 


«ألحَمدُلِلَّهِ الَّذي جَعَلنَا مِنَ المُتَمَسِّکینَ بِوِلاَیَةِ أمیرِالمُؤمِنینَ (عَلَیهِ السَّلاَم)»
ستایش خدای را که ما را از متمسکین به ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) قرار داد.

 

 

 

 نظر دهید »

محکوم کردن حادثه تروریستی در مجلس وحرم امام

17 خرداد 1396 توسط زهرا كارگر

امروز با این خبر خیلی ها شوکه شدند چون  توی این سرزمین آن قدر امنیت بود وهست که هیچ کس دیگر به فکرش نمی رسید بخواهد حوادث تروریستی دهه شصت اتفاق بیفتد.جای شکرش باقی است که تلنگر به همه ما زد که نه تنها برجام سایه جنگ را از سر ما کوتاه نکرد بلکه، نا امنی را آورد وحالا بیشتر حس می کنیم که به راستی چه کسانی هستند سعی می کنند سایه جنگ را از سر ما کم کند بله امثال قاسم سلیمانی ها ،مدافعان حرم ،مرزبانان غیور وصد البته رهبر شجاعمان امام خامنه ای دامت برکاته ..

برای سلامتی همه مدافعان حریم ولایت آرزوی توفیق وسلامت از خداوند منان مسئلت می نمایم .

 

 

 

 

 

سلامتی همه شون بفرست صلوات بر محمد وآل محمد.

 

 نظر دهید »

علایم نگارشی

21 اردیبهشت 1396 توسط زهرا كارگر

 

 

نشانه گذارى


1. نام و شکل علامت: نقطه (.)


وظیفه : درنگ کامل


موارد کاربرد:


1 . در پایان جمله هاى کامل خبرى یا انشایى.      

       جمله هاى خبرى حاوى سؤال نیز همین گونه اند.         


2. پس از پایان یافتن پی نوشت هاى ارجاعى یا تفصیلى.


3 . پس از نشانه هاى اختصارى.مثال:دکتر.ر     

              
4. پس از شماره ردیف رقمى یا حرفى.مثال:                 

نکته: در میان جمله هاى مرکّب، هرگز نباید نقطه را به عنوان نشانه مکث کامل نهاد.

2. نام و شکل علامت: بند، ویرگول، کاما (،)


وظیفه: درنگ کوتاه


موارد کاربرد:


1. میان جمله هاى پایه و پیرو.


2. قبل و بعد از بدل، اگر بدل در میان جمله باشد.


3. بین همه واحدهاى هم اِسناد:


در همه چیز به پدرش همانند بود: سخن گفتنش،سکوتش، راه پیمودنش، نورى که از چشمانش فرا مى تابید، ..

.
4. براى ساده سازى فهم جمله.


5. بین بخش هاى مختلفِ نشانى اشخاص و اماکن; و میان اجزاى پس از نام مأخذ در نشانى مآخذ:
«بهاءالدّین خرّمشاهى: «حافظ نامه»، ج1، شرکت انتشارات علمى و فرهنگى،1366، ص 52.»


شش. بعد از فعل وصفى.

3. نام و شکل علامت: نقطه بند، نقطه ویرگول، (;)


وظیفه : درنگ متوسّط


موارد کاربرد:


1. جدا کردن بخش هاى مستقلّ یک جمله طولانى.
دو . پس از مناداى ادامه دار:
«اى خدا; اى یار محرومان!»

 

daneshnameh.roshd.ir

 نظر دهید »

مرتضی مطهری

12 اردیبهشت 1396 توسط زهرا كارگر

 

زندگینامه: مرتضی مطهری (۱۲۹۸-۱۳۵۸)
مرتضی مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می‌‌‌گشاید.
وی پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می‌پردازد. در سن 12‌سالگی به حوزه علمیه مشهد [استان خراسان رضوی] عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می‌ورزد.

در سال 1316 علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می‌شود در حالی که به تازگی موسس گرانقدر آن آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی دیده از جهان فروبسته و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن آیات عظام سید‌محمد‌ حجت، سید‌صدرالدین صدر و سید‌محمد‌تقی خوانساری به عهد گرفته‌اند.

در دوره اقامت 15 ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام‌خمینی (به مدت 12 سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید‌محمد‌حسین طباطبائی (در فلسفه‌: الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره می‌گیرد. وی قبل از هجرت آیت الله العظمی بروجردی به قم نیز گاهی به بروجرد می‌رفته و از محضر ایشان استفاده می‌کرده است و مدتی نیز از محضر مرحوم آیت‌الله حاج میرزا‌علی‌آقا شیرازی در اخلاق و عرفان بهره‌های معنوی فراوان برده است.

از اساتید دیگر استاد مطهری می‌توان از مرحوم آیت‌الله سید‌محمد حجت (در اصول) و مرحوم آیت‌الله سید‌محمد محقق‌داماد (در فقه) نام برد. وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشته و از جمله با فدائیان‌اسلام در ارتباط بوده است. در سال 1331 در حالی که از مدرسین معروف و از امیدهای آینده حوزه به شمار می‌رود به تهران مهاجرت می‌کند و در تهران به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانیهای تحقیقی می‌پردازد.

در سال 1334 اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط استاد مطهری تشکیل می‌گردد. در همان سال تدریس خود در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز می کند. در سالهای 1337 و 1338 که انجمن اسلامی پزشکان تشکیل می‌شود. استاد مطهری از سخنرانان اصلی این انجمن است و در طول سالهای 1340 تا 1350 سخنران منحصر ‌به ‌فرد این انجمن می‌باشد که بحث‌های مهمی از ایشان به یادگار مانده است.

آیت‌الله مطهری در ساعت یک بعد از نیمه شب روز چهارشنبه 15 خرداد 1342 به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه به وسیله پلیس دستگیر شده و به زندان موقت شهربانی منتقل می‌شود و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی می‌گردد. پس از 43 روز به دنبال مهاجرت علمای شهرستانها به تهران و فشار مردم، به همراه سایر روحانیون از زندان آزاد می‌شود.

پس از تشکیل هیئتهای موتلفه اسلامی، استاد مطهری از سوی امام‌خمینی همراه چند تن دیگر از شخصیتهای روحانی عهده‌دار رهبری این هیئت‌ها می‌گردد. در این زمان وی به تألیف کتاب در موضوعات مورد نیاز جامعه و ایراد سخنرانی در دانشگاهها، مسجد هدایت، مسجد جامع نارمک و غیره ادامه می‌دهد.

به طور کلی مطهری که به یک نهضت اسلامی معتقد بود، برای اسلامی کردن محتوای نهضت تلاش‌های ایدئولوژیک بسیاری انجام داد از جمله اقدام به تأسیس حسینیه ارشاد کرد. در سال 1348 به خاطر صدور اعلامیه ای با امضای ایشان و علامه طباطبایی و آِیت‌الله حاج سید ابوالفضل مجتهد زنجانی مبنی بر جمع اعانه برای کمک به آوارگان فلسطینی و اعلام آن طی یک سخنرانی در حسینیه ارشاد دستگیر شد و مدت کوتاهی در زندان تک سلولی به سربرد.

از سال 1349 تا 1351 برنامه‌های تبلیغی مسجدالجواد را زیر نظر داشت و غالباً خود سخنران اصلی بود تا اینکه آن مسجد و به دنبال آن حسینیه ارشاد تعطیل گردید و بار دیگر استاد مطهری دستگیر و مدتی در بازداشت قرار‌‌گرفت. در حدود سال 1353 ممنوع المنبر شد و این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب‌اسلامی ادامه داشت.

مطهری در سال 1355 به دنبال درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده الهیات زودتر از موعد مقرر بازنشسته می‌شود. همچنین در این سالها وی با همکاری تنی چند از شخصیتهای روحانی، جامعه روحانیت مبارز تهران را بنیان می گذارد. در سال 1355 به نجف اشرف سفر و ضمن دیدار با امام خمینی درباره مسائل مهم نهضت و حوزه‌های علمیه با ایشان مشورت کرد.

پس از شهادت آیت‌الله سید‌مصطفی خمینی و آغاز دوره جدید نهضت اسلامی، استاد مطهری به طور تمام وقت در خدمت نهضت قرار‌می‌گیرد و در تمام مراحل آن نقشی اساسی ایفا می نماید. در دوران اقامت حضرت امام در پاریس، سفری به آن دیار کرد و در مورد مسائل مهم انقلاب با ایشان گفتگو می‌کند و در همین سفر امام‌خمینی ایشان را مسؤول تشکیل شورای انقلاب اسلامی می‌نماید.

هنگام بازگشت امام‌خمینی به ایران مسؤولیت کمیته استقبال از امام را شخصاً به عهده می‌گیرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در کنار رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و مشاوری دلسوز و مورد اعتماد برای ایشان بود.

مرتضی‌مطهری، سه‌شنبه 11 اردیبهشت سال 1358 به وسیله گروهک فرقان به شهادت رسید و امام و امت اسلام را در حالی که امیدها به آن بزرگ‌مرد بسته بودند در ماتمی عظیم فرو‌برد.

hamshahrionline.ir

 نظر دهید »

معرفی کتاب

11 اردیبهشت 1396 توسط زهرا كارگر

پژوهشی درباره تبلیغ

مولف: محمدتقی رهبر ناشر: بوستان کتاب قم سال نشر: 1391 تعداد صفحه: 572
 
 

 
خلاصه:

تبلیغ در همه اعصار و زمان‌ها در جامعة بشری، حضور و تأثیر چشم‌گیری داشته است. در رسالت‌های پیامبران الهی، شکلِ جدیدتری به خود گرفت و در اسلام، در سیرة پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) و مصلحان دینی و اجتماعی، ابزار کارآمدی جلوه‌گر شد. پژوهش دربارة این مقوله، اهمیت فراوانی دارد و مبلغان را در انجام وظیفة خطیر خود، مدد می‌رساند، اثر حاضر با درک این اهمیت، در پژوهشی گسترده در ده فصل، به صورت ضابطه‌مند و باروش‌های حوزوی ـ دانشگاهی به این مهم پرداخته است.
 
pooyesh.whc.ir

 نظر دهید »

چکیده نویسی

11 اردیبهشت 1396 توسط زهرا كارگر

دستور العمل چکیده نویسی

 

چکيده دو نقش عمده دارد:

1. جست‌وجوي الکترونيکي را در شبکه‌هاي اطلاعاتي ممکن مي­سازد. از آنجا که، آوردن تمام یک اثر در سايت امکان­پذير نيست، محقق از طريق ارايه چکيده، دست‌يابي به خلاصه اثر را ممکن مي­سازد و با محققان ديگر، ارتباط برقرار مي‌کند.


2. با توجه به عصر انفجار اطلاعات و فراواني تحقيقات عرضه شده، صرفه‌جويي در وقت خواننده، يک اصل اخلاقي در حرفة پژوهش است. چکيده به خواننده کمک مي­کند تا در مورد تخصیص وقت براي مطالعة همه اثر، تصميم بگيرد.

 

 


استاندارد کمّي چکيده، در حدود سيصد کلمه است.

اجزاي چكيده شامل بيان مسأله، دلايل نگارش و بيان مشكلي است كه در متن مورد توجه قرار گرفته است. هم چنین نظرهاي مختلف پيرامون آن بررسي شده و ادله­ و شواهد كافي در همان راستا بررسي و نتايج علمي به­دست آمده را می­شکافد.


چکیده بايد از زبان خود پژوهشگر (نه نقل قول) و ترجیحاً به صورت فعل ماضي آورده شود. چكيده غير از فهرست نویسی يا مقدمه است و جزئي از محتواي متن و اجمالي از مطالب تفصيلي آن است و از طريق مطالعة فهرست مطالب، مقدمه و نتايج، نوشته مي­شود.

در چكيده لازم نيست به منابع و مآخذ، ارجاعي انجام شود و از بيان خطابي، مثال و توضيح مفاهيم پرهيز مي­شود.

چكيده ،پس باید پس از نگارش متنِ پژوهش تهيه شود.


چکيده بايد آيينه تمام نماي پژوهش باشد و به گونه ای تدوین شود که:
· مسئله چیست؟
· سوال اصلی کدام است؟
· با چه روشی به آن پرداخته شده است؟
· نظرهای مختلف درباره مسئله چیست؟
· نظر انتخابی کدام است و چه دلایلی برای اثبات آن ارائه شده؟
· نتیجه و یافته چیست؟


pooyesh.whc.ir

 نظر دهید »
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

مولا

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • شعبان
    • فضیلت شعبان
  • عباس
  • مولودین شعبان
  • غدیر
  • فاطمیه
  • امامت
  • رجب
    • مولود کعبه
  • اعتکاف
  • رسول مهربانی
    • عید مبعث
    • معرفی کتاب
  • بی تدبیری
  • باب الحوائج
  • انتخابات
  • ملاک
  • پژوهش
    • چکیده نویسی
  • طرح نامه
  • شهید مطهری
  • معرفی کتاب
  • علایم نگارشی
  • اربعین
  • تربیت فرزند
  • لیالی قدر
  • علت نامگذاری شب قدر
  • امام زمان
  • رهبرم سیدعلی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس